Emerce Eday 2013 back to the future?
Op uitnodiging van Emerce toog ik dit jaar naar eday in Amsterdam, als altijd op zoek naar inspiratie, the next big thing en disruptive industries. We zitten middenin een wereldwijde transitie: Van marketing 1.0 (zenden) via marketing 2.0 (conversatie) naar marketing 3.0 (samenwerken). Waar staan we inmiddels? Bij de voorbereiding werd ik eigenlijk een beetje teleurgesteld. Het leek wel alsof alles over (nog meer) geld verdienen en advertising models gaat. Ik tweette naar Koos Ris, waarmee ik naar eday zou gaan:
@koosris ik ben het programma van morgen aan het doornenen. Wat gaat het toch vaak over geld verdienen en advertising models…#eday13. Waarop Emerce snedig antwoordde: @AMD1510 Wat meer aardse materie hoor je bijvoorbeeld van Michael Shanks, een archeoloog. Vermoedelijk geen euro of dollar te bekennen 🙂
De kickoff van Ji Lee van Facebook miste ik door de ellenlange file voor de P+R Zeeburg. Toen ik de Convention Factory binnenkwam was de eerste die ik tegenkwam Frederique Niederer, een maatje uit mijn studententijd. Met haar toog ik naar de presentatie van Marshall van Alstyne, professor aan Boston University en MIT: Platform Shift; How New Business Models are Changing the Shape of Industry. We moeten niet meer productdenken, maar in platforms, ecosytemen waar anderen op in kunnen tappen. (Zoals Google. En zoals Apple dat doet door het platform te bieden en anderen apps te laten ontwikkelen)
Daarna naar de presentatie van Ibrahim Ibrahim. The future – Get Intimate to Win. Mijn outtake: Online wordt gebruikt om aankopen te doen en (Offline) shops zijn steeds meer om een ervaring neer te zetten als je de aankopen komt ophalen, voor de “aftersales”. Een interessant gegeven, je gaat je (offline) shops dan heel anders inrichten: je geeft je customers (of prospects) een memento mee.
Als er 1 kanaal is waar marketing 2.0 (conversatie) al wordt bedreven dan is het Twitter dus ik was zeer benieuwd naar het verhaal van Josh Grau :The future of branding or: how digital will change your brand strategy forever. Hier was misschien de teleurstelling nog wel het grootst. Twitter grijpt toch weer naar het ouderwetse advertising business model. “People come to Twitter to engage with Brands” Doe toch es normaal! Natuurlijk niet! Het ene na het andere voorbeeld kwam voorbij van grote brands en hoe zij lollig inhaakten op grote gebeurtnissen. Ja lollig ja, maar gaat het hier nou echt over? Zagen we nu een business (Twitter) die wanhopig op zoek is naar een business model en weer teruggrijpt naar vroeger, waar zenden het gouden ei was? Of zie ik het nou helemaal verkeerd?
Als laatste de presentatie bijgewoond over Jawbone door Aza Raskin: Healthy by Design: Can wearable technology improve our health? Een mooi statement maakte hij: “Behavior change is the next blockbuster drug.” Een hele lange uitleg over dat als we gedrag weten aan te passen we grote ziektes als diabetes en obesitas de baas kunnen worden. “Data is ten times more important than logaritms”. Mooi, met de Jawbone, een soort armband verzamel je veel data waarmee je inzicht kunt krijgen in het gedrag van mensen. Ik zat op het puntje van mijn stoel te wachten hoe we dat dan gaan doen, dat gedrag aanpassen. Veel verder dan een berichtje van je armband dat wanneer je een restaurant binnenkomt hij je de gezonde keuzes van het menu geeft kwam hij (nog) niet. Wie het antwoord (wel) weet mag het zeggen, ik ben benieuwd!
Michael Shanks heb ik niet meer gehaald, ik was in gesprek met oude bekenden. Met zicht op eventuele samenwerking. Toch nog een beetje 3.0 dus.